عیوب رایج در ارتعاشات

در طول سال‌ها، هنگام آموزش آنالیز ارتعاشات بر آنها تاکید می‌کنم که تحلیل را ساده نگه دارند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که برای تجزیه و تحلیل تمام مشکلات ماشین آلات باید داده های شکل موج زمانی را بررسی کنید، این درست نیست. با این حال، تشخیص برخی از مشکلات بدون آن غیرممکن است.

مشکلات رایج ماشین آلات در صنعت

اکثر مشکلات ماشین آلات کارخانه را می توان با درک اولیه FFT پیدا کرد. به فرکانس و دامنه نگاه کنید و بر یادگیری رایج ترین عیوب ماشین آلات در صنعت تمرکز کنید. به نظر من اینها عبارتند از:

  • عیوب بلبرینگ
  • نا بالانسی
  • ناهماهنگی کوپلینگ
  • لقی بلبرینگ
  • عیوب استراکچر

اگر اصول اولیه را دنبال کنید، تشخیص 90 درصد از این مشکلات و عیوب واقعاً دشوار نیست.

نکاتی در مورد رفع عیوب ماشین

عیوب بلبرینگ:

در وارد کردن RPM مانند همیشه دقیق باشید و هر زمان که ممکن است اعداد را دریافت کنید. داده های “جدید” را با داده های گذشته مقایسه کنید. اگر فرکانس مشکوک برای FFT جدید و غیرهمگام باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بلبرینگ معیوب باشد. آیا احساس می کنید بیرینگ خشک کار می کند؟ آیا بلبرینگ بیش از حد داغ است؟ آیا بیش از 2 یا 3 هارمونیک فرکانس وجود دارد؟ آیا دامنه شتاب بالایی دارید؟ همچنین، در صورت شک، فرکانس را هارمونیک بزنید تا مطمئن شوید که با سایر تجهیزات موجود در منطقه هماهنگ نیست.

عدم تعادل:

یکی دیگر از مشکلات بسیار رایج است و به راحتی با آنالیز ارتعاشات قابل تشخیص است. معمولاً در صفحه افقی  1X RPM خواهد بود. اگر لرزش بیش از حد باشد، باید بتوانید آن را احساس کنید.

ناهماهنگی:

ناهماهنگی یا کوپلینگ درایو فرسوده معمولاً یک مشکل 2 X ,3 X RPMاست که در جهت محوری یا افقی غالب است. برای بازرسی بصری روی کوپلینگ ها در حین کار، از یک چراغ استرابوسکوپ استفاده کنید تا از نظر سایش و از دست رفتن آشکار بررسی شود. ابتدا کوپلینگ را منجمد کنید، سپس فرکانس استرابوسکوپ را کمی تغییر دهید تا به نظر برسد که کوپلینگ به آرامی می چرخد. به دنبال علائم آسیب، ساییدگی یا شل شدن پیچ‌ها و غیره باشید. انجام این کار به دلیل مشکلات محافظ همیشه آسان نیست. آینه می تواند در برخی موارد برای نگاه کردن به اطراف محافظ مفید باشد. مراقب باشید! ممکن است به نظر برسد که کوپلینگ در حال چرخش نیست، اما اینطور است.

لقی بلبرینگ:

همچنین یک مشکل RPM 1X بالا و دارای هارمونیک های کلاسیک فرکانس 1X است. این مشکل را می توان با استفاده از نور بارق برای مشاهده چرخش شفت در یاتاقان یا “حرکت” در محفظه مشاهده کرد. این اغلب اشتباه به عنوان بلبرینگ معیوب تشخیص داده می شود. با این حال، این یک موضوع مناسب است و باید بررسی شود. شفت ها و محفظه یاتاقان ها باید اندازه گیری شوند تا از تناسب مناسب اطمینان حاصل شود.

عیوب استراکچر:

اغلب در جهت کمترین مقاومت در برابر حرکت است، اغلب در جهت عمودی، اگر پیچ‌های پایه شل باشند، جوش‌های ترک خورده، پایه‌های سکوی برجسته و غیره باشند. ترک، پیچ و مهره شل و غیره. بسیاری از مواقع با کمی بررسی بصری می توانید ترک را احساس یا مشاهده کنید.

بررسی و تمرکز بر روی اصول

همیشه اصول اولیه را با یک تکنسین جدید و در صورت امکان با همکاران با تجربه تر خود مرور کنید. یادگیری تمرکز بر روی اصول اولیه، زمانی که به آرامی اعمال شود، آسان و مفید است. همیشه داده های خود را دوباره بررسی کنید تا از تکرارپذیری اطمینان حاصل کنید و از نور استرابوسکوپ خود استفاده کنید. وقتی مشکلات تشخیص داده شد و حل شد، عکس بگیرید، طیف‌های FFT را برای استفاده به عنوان مرجع چاپ کنید و یافته‌های خود را نشان دهید. اینها می توانند تجزیه و تحلیل ارتعاش را سرگرم کننده و موفق کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات بالانس فن، الاینمنت لیزری، بالانس توربین و … با آکوپایش تماس بگیرید.