شناسایی لقی مکانیکی

علامت ارتعاشی رایج در تجهیزات، لقی است. دو نوع لقی وجود دارد: 1- ساختاری 2- دورانی

برای این بحث، ما بر روی لقی سازه تمرکز خواهیم کرد. به طور معمول، بسیار جهت دار است، در 1XRPM رخ می دهد و شبیه به این طیف به نظر می رسد.

در این مورد، ارتعاش به موقعیت عمودی محدود می شود و در افقی تشخیص داده نمی شود. علاوه بر این، ارتعاش عمودی  1X در انتهای محرک موتور به اشتراک گذاشته شد، اما به دستگاه محرک منتقل نشد. گزارش نشان داد که لقی ساختاری و رزونانس روی موتور رخ می‌دهد.

هنگامی که لقی رخ می دهد، تعیین دقیق آنچه که لق است بسیار مهم است، بنابراین باید بازرسی دقیق تری از بست های موتور و ساختار مربوطه انجام شود.

XXX چند ابزار ویژه دارد که این کار را ساده می کند. بعد از اینکه داده های خود را گرفتید، نماد “See” را در سمت راست صفحه پیدا کرده و فشار دهید تا تمام طیف های مربوط به آن نقطه را مشاهده کنید.

اندازه گیری را پیدا کنید که  1Xغالب را نشان دهد. حسگر سه محوره بی سیم را دوباره در نقطه مورد نظر قرار دهید و نماد/دکمه Live را فشار دهید.

جمع‌آورنده داده‌ها یک اندازه‌گیری بی‌درنگ از آن نقطه جمع‌آوری می‌کند. یک مکان نما به طیف اضافه کنید و ارتعاش 1X  را دنبال کنید و سپس شروع به حرکت حسگر به اطراف کنید و به دنبال تغییرات در دامنه  1X باشید.

به عنوان مثال، اگر هنگام رفتن از پایه موتور به صفحه پایه، افت قابل توجهی در دامنه اندازه گیری کنید، می توانید به لق بودن پیچ ها در پایه موتور مشکوک شوید. اگر ارتعاش در کل پایه زیاد باشد، اما اندازه‌گیری کف دامنه بسیار کم داشته باشد، این می‌تواند نشان‌دهنده لق بودن پیچ‌های نگهدارنده پایه باشد. علاوه بر این، سفت کردن پیچ(های) مورد نظر باید دامنه ارتعاش را کاهش دهد.

یک ابزار اضافی که فالکون دارد، چراغ داخلی است. این می تواند هنگام ردیابی منبع لقی مفید باشد. تنظیم نور روی فرکانس بالا یا پایین تر می تواند حرکت پیچ(های) را در حرکت آهسته نشان دهد.

از همان صفحه‌ای که در حالت «زنده» استفاده می‌کردید، می‌توانید گزینه‌های میانبر را در پایین سمت چپ انتخاب کنید، سپس دکمه «Stroboscope» را فشار دهید تا نور بارق داخلی فالکون روشن شود.

طیف همچنان روی صفحه خواهد بود و می توانید مکان نما را روی 1X  حرکت دهید و بارق با آن مطابقت دارد. سپس می‌توانید از بارق استفاده کنید تا قطعاتی را که با آن سرعت حرکت می‌کنند، روی دستگاه نگاه کنید.

 با ابزارهای بازرسی تشخیصی روی برد؛1- اندازه گیری زنده2- نور بارق کاربر می تواند تشخیص دقیق تری از مشکل بدهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات آکوپایش از جمله بالانس فن، الاینمنت لیزری، بالانس توربین، آنالیز ارتعاشات تماس بگیرید.