آنالیز مودال

رزونانس در هر تجهیزی یکی از دلایل اصلی ارتعاش غیر قابل کنترل و آسیب زاست. برای  از بین بردن رزونانس راه های مختلفی وجود دارد که یکی از اصلی ترین و کارامدترین آنها آنالیز مودال و ODS  می باشد.شرکت آکو پایش با افتخار خدمات آنالیز مودال و ODS را به تمامی صنایع و با بالاترین بازدهی ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از هر گونه خدمات در زمینه آنالیز ارتعاشات با کارشناسان مجرب آکوپایش تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان مجموعه بهره مند شوید.

سایر خدمات آکوپایش

تمام فرکانس هایی که تاکنون دیده شده اند، فرکانس های اجباری نامیده می شوند و در ویژگی خود تحریکی بودن مشترک هستند. هنگامی که یک ماشین راه اندازی می شود فرکانس های اجباری ظاهر می شوند و وقتی خاموش می شود، فرکانس های اجباری ناپدید می شوند. همچنین اگر ماشین سرعت خود را تغییر دهد، فرکانس های اجباری نسبت به دور تغییر می کنند. فرکانس‌های اجباری اغلب این ویژگی را دارند که با دانستن ویژگی‌های فیزیکی ماشین به راحتی قابل محاسبه هستند، زیرا این فرکانس‌ها محصول طراحی و ساخت ماشین هستند.

فرکانس طبیعی یا رزونانسی یک سیستم، فرکانسی است که تمایل یا امکان ارتعاش دارد. هر سیستم دارای یک یا چند فرکانس طبیعی است به طوری که در هنگام برانگیختگی افزایش قابل توجهی در ارتعاش وجود خواهد آورد.

فرمول فرکانس طبیعی: 

جرم و K  ضریب صلب بودن است. از این فرمول نتیجه می شود که اگر صلبیت افزایش یابد فرکانس طبیعی نیز افزایش می یابد و در صورت افزایش جرم فرکانس طبیعی کاهش می یابد.

رزونانس حالتی از عملکرد است که در آن فرکانس تحریک نزدیک به یک فرکانس طبیعی ساختار ماشین است. هنگامی که رزونانس رخ می دهد، سطح ارتعاش حاصل می تواند بسیار بالا باشد و می تواند خیلی سریع باعث آسیب شود.

نمونه بارز صدای یک خواننده اپرا است که با دادن یک نت تند، یک لیوان را می شکند. اگرچه لیوان ظاهراً ارتعاش ندارد، اما در معرض یک ارتعاش کوچک است که فرکانس آن با فرکانس طبیعی لیوان منطبق است. هنگامی که موج  صوت ، به بدنه لیوان برخورد می کند، ارتعاشی با دامنه بسیار زیاد ایجاد می شود و سیستم تا زمانی که شکسته شود به تشدید می رود.

هنگام تجزیه و تحلیل مشکلات ارتعاشی یک ماشین، مهم است که بتوان فرکانس های طبیعی سیستم را تعیین کرد، زیرا لازم است اطمینان حاصل شود که هیچ فرکانس اجباری در نزدیکی فرکانس های طبیعی وجود ندارد.

 

انواع رزونانس

هنگام تشخیص رزونانس آن را به دو نوع  طبقه بندی می کنیم:

  • تشدید سازه:

با قسمت های غیر دوار دستگاه (صفحات پایه، سازه ها، لوله ها و غیره) مرتبط است. این رزونانس می تواند توسط فرکانس های مرتبط با عناصر چرخان ماشین یا عناصر خارجی تحریک شود. فرکانس های تحریک خارجی را می توان از طریق خطوط لوله، سازه های فلزی، فندانسیون ها و غیره منتقل کرد.

  • تشدید روتور:

با فرکانس طبیعی روتورهای یک ماشین مرتبط است. به این فرکانس های طبیعی یا تشدید یک روتور، سرعت بحرانی می گویند. هنگامی که سرعت یک عنصر دوار به سرعت بحرانی خود نزدیک می شود، افزایش قابل توجهی در سطوح ارتعاش رخ می دهد. در حالی که اگر ماشین از سرعت بحرانی خود دور شود، ارتعاش کاهش می یابد. این پدیده اغلب در توربوماشین ها (معمولاً دارای یک یا چند سرعت بحرانی کمتر از سرعت نامی) و در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن شتاب یا کاهش سرعت در یک یا چند فرکانس اتفاق می افتد که سرعت بحرانی بسیار نزدیک یا منطبق با سرعت نامی است و باعث تقویت قابل توجه ارتعاش می شود. این پدیده “تشدید هارمونیک” نامیده می شود.

روش های تشخیص

 برای محاسبه فرکانس های تشدید یک سیستم معمولاً از تکنیک های مختلفی استفاده می شود، این تکنیک‌ها به نرم‌افزار و ابزار دقیقی نیاز دارند که مرتبط ترین آنها در مطالب زیر آورده شده است.

Run Up And Coast Down Test

استفاده از آنالایزر FFT و سرعت سنج  در این روش الزامی است. آنالایزر FFTوظیفه جمع آوری و ذخیره سطح کلی ارتعاش را همزمان با ارسال سریع سیگنال سرعت چرخش روتور توسط سرعت سنج بر عهده دارد. این روش نیاز به یک آنالایزر سریع دارد که اجازه می دهد تعداد زیادی دیتا اندازه گیری شده در مدت زمان کوتاه ذخیره شود.

Cascade plot

این یک نمایش گرافیکی از طیف فرکانس یک ماشین به عنوان تابعی از سرعت در حال اجرا است. یک طیف ارتعاشی در فواصل ثابتی از سرعت دوران گرفته می شود که پس از آن به طور متوالی همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است،به شکل آبشار می شوند. دامنه فرکانس های اجباری، مانند  1X RPM باید به تدریج با سرعت افزایش یابد. سرعت های بحرانی با مشاهده اینکه دامنه ارتعاش به طور قابل توجهی در هنگام عبور از آنها افزایش می یابد، شناسایی می شوند.

Impact test

برای انجام آزمایش ضربه، باید از یک چکش و یک آنالایزر FFT استفاده شود. این فرآیند شامل ضربه زدن به سیستم با یک چکش لاستیکی یا پلاستیکی است، هرگز نباید از چکش فلزی اسنفاده کرد زیرا می تواند تجزیه و تحلیل را با تولید رزونانس های تماسی مخدوش کند. چکش به سیستم برخورد می کند و فرکانس های تشدید را تحریک می کند و همزمان آنالایزر طیف را گرفته و ذخیره می کند. پیک های طیف فرکانس های تشدید احتمالی سیستم را نشان می دهد. نتیجه به دست آوردن یک نمودار مانند شکل زیرخواهد بود که از یک دامنه فرکانس و یک نمودار فاز فرکانس تشکیل شده است. وجود فرکانس دامنه بالا در جایی که تغییر فاز 180 درجه وجود دارد، نشان دهنده وجود فرکانس رزونانس خواهد بود.

از بین بردن رزونانس

 همانطور که توضیح داده شد، سرعت های بحرانی باعث ایجاد دامنه های بالایی از ارتعاش می شود که می تواند فاجعه بار باشد، بنابراین باید به هر قیمتی از کار با این سرعت ها اجتناب شود. هدف جداسازی فرکانس کاری از فرکانس طبیعی حداقل 20% است. فرکانس های طبیعی را نمی توان حذف کرد، اما می توان اثرات آنها را به حداقل رساند یا با چندین روش می توان آنها را به فرکانس های دیگر منتقل کرد:

  • کاهش یا حذف نیروی تحریک: از طریق بالانس کردن دقیق، الاینمنت دقیق شفت ها و تسمه ها و غیره.
  • جرم یا ضریب صلب سازه را اصلاح کنید.
  • تغییر سرعت چرخش در تجهیزات.
  • میرایی را به سیستم اضافه کنید، میرایی توانایی داخلی هر سیستمی برای اتلاف انرژی ارتعاشی است. برای مثال می توانید دستگاه را روی دمپرهای ضد لرزش نصب کنید. گاهی اوقات برای جلوگیری از آسیبی که در اثر ارتعاشات منتقل شده از طریق زمین، سازه‌ها یا لوله‌ها به سایر تجهیزات حساس‌تر ایجاد می‌شود، تجهیزات را به وسیله دمپر از زمین جدا کنید.