پایش وضعیت توربین گازی

از اوایل دهه نود، یک گرایش قوی به سمت کاربرد توربین گاز برای تولید برق مشاهده می شود. کاهش قیمت گاز در ارتباط با راندمان بالا در حالت سیکل ترکیبی و تعداد کمی از کارکنان مورد نیاز این فناوری را در مقایسه با تولید برق سنتی مبتنی بر زغال سنگ جذاب کرده است. از اواخر دهه نود، توربین‌های گازی پیشرفته با قدرتی بیش از 250 مگاوات با حدود 40 درصد سیکل ساده / 58 درصد راندمان سیکل ترکیبی در دسترس قرار گرفتند. این پیشرفت بزرگ تنها با به کارگیری فناوری‌ها و مواد پیشرفته موجود می‌تواند محقق شود.

توربین‌های گاز معمولاً بیرینگ های ژورنال برای پشتیبانی شعاعی و محوری استفاده می‌کنند و عموماً از سیستم‌های کمکی روانکاری روغن و آب بند روغن استفاده می‌کنند که دارای ساختار سنگین هستند. این دستگاه‌ها اغلب دارای یک توربین قدرت یکپارچه با جفت مستقیم هستند که تمام انرژی مورد نیاز برای حرکت بخش کمپرسور توربین و انتقال گشتاور به تجهیزات متحرک را از طریق یک شفت خروجی را آماده می‌کنند.

مثل همیشه هیچ چیز مجانی به دست نمی آید. هرچه ماشین‌ها پیچیده‌تر می‌شدند دمای ورودی توربین بالاتر می‌رفت، تکنیک‌ها و مواد خنک‌کننده عجیب‌تری باید اعمال می‌شد که در نتیجه خطر رفتار غیرعادی با تهدید عدم دسترسی به عیب افزایش می‌یافت. بدون سیستم های پایش سلامت قابل اعتماد برای پایش وضعیت مستمر و محافظت از سلامت ماشین آلات، تولید برق ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود. با کاهش سلامت توربین یا ژنراتور، عملکرد کاهش می یابد تولید کاهش می یابد و حتی ممکن است خاموشی های برنامه ریزی نشده رخ دهد.

 

پایش وضعیت مبتنی بر آنالیز ارتعاشات توربین گازی

استفاده از سیستم های پایش بر پارامترهای کنترل ارتعاشات و فرآیند و سیستم های حفاظتی ماشین آلات در ماشین های دوار بزرگ مدت هاست که به عنوان یک ابزار ارزشمند در جلوگیری از خرابی قطعات و ماشین آلات شناخته شده است. چندین استاندارد بین المللی به طور انحصاری برای حفاظت و نظارت بر توربین گاز ایجاد شده است. برخی از این استانداردها در اینجا برای معرفی خلاصه شده اندAPI 616،API RP11 PGT، API 670، ISO 10816-4، ISO 7919-4

مطابق با استانداردهای ذکر شده، آکو پایش سیستم پایش و حفاظت از شرایط خاص را برای توربین‌ها و ژنراتورهای گازی سفارشی طراحی کرده است. علاوه بر الزامات ذکر شده در بالا، مجموعه کاملی از پارامترهای نظارتی مفید و عملکردهای نمایشگر اضافه شده است تا برنامه های های تعمیر و نگهداری را افزایش دهد تا از سلامت مداوم تجهیزات تولید کننده برق اطمینان حاصل کند و مشکلات اساسی را زود تشخیص دهد. علاوه بر این، سیستم پایش وضعیت داده‌های سلامت ماشین‌آلات را برای پردازش پارامترهای کنترلی یکپارچه می‌کند و به کاربر این امکان را می‌دهد تا مشکلات را قبل از اینکه بر تولید برق تأثیر بگذارد، تصحیح کند.