بازرسی بصری کوپلینگ ها و اجزای ماشین آلات

برخی چیزها فقط از “تست چشم” عبور نمی کنند. چشمان شما در واقع ابزاری عالی برای دیدن چیزهایی هستند که در یک راستا نیستند، همسطح نیستند (مثلاً تصاویر آویزان از دیوار)، صاف نیستند. خیلی وقت ها، فقط با نگاه کردن به یک کوپلینگ می توانید بگویید “الاینمنت نیست” و معمولاً درست می گویید.

بازرسی بصری: در تأسیسات تعمیر و نگهداری به معنای بازرسی تجهیزات و سازه ها با استفاده از هر یک یا همه حواس انسان مانند بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی غیر تخصصی است.

در اینجا چند نمونه آورده شده است:

گرد و غبار کوپلینگ = عدم الاینمنت لیزری کوپلینگ را ببینید

شاید مشکل پایه است؟ شاید هم نه، اما واقعاً این یک مشکل پایه است. واشرهای زیر پایه احتمالاً برای سفت کردن پایه برای اصلاح سطح ارتعاش تقویت کننده تشدید استفاده شده است برای یک اصلاح کوتاه مدت خوب است، اما راه حل نیست.

استفاده از یک خط کش برای الاینمنت؟ می توانید ببینید که یک شکاف در یک طرف کوپلینگ وجود دارد. ناهماهنگی موازی (افست) مطمئنا و من استدلال می کنم که شما هیچ ایده ای ندارید که ناهماهنگی زاویه ای چیست. (در طول مراحل قبل از الاینمنت لیزری کردن، باید از یک خطکش مستقیم استفاده شود)

این پمپ با استفاده از خط کش مستقیم الاینمنت شد. مکانیک با توجه به ابزار الاینمنت که استفاده کرده است، الاینمنت خوبی انجام داد. اگر از خط کش مستقیم استفاده می‌کنید، می‌توانید به طور منظم مقادیر موازی/افست را نزدیک یا در محدوده تلورانس برسانید. در این مورد، برای 1800 دور در دقیقه، مقادیر موازی / آفست (+/- 4.0 mils یا بهتر) را برآورده کردند. عدم الاینمنت زاویه ای داستان دیگری است، مقادیر به طور قابل توجهی خارج از محدوه استاندارد هستند بیش از +/- mils/1 0.7.

دیدن رابطه زاویه ای و تصحیح آن بین ماشین های متحرک و ثابت با خط کش دشوار و تقریبا غیرممکن است. (این عکس و سایر نتایج اندازه گیری زیر، با دستگاه الاینمنت لیزری شفت انجام شد)

پکیج های الکتروپمپ که به شما گفته شده “الاینمنت لیزری کارخانه است”. اصلاً به چه معناست؟ با کدام تلورانس هماهنگ هستید؟ آیا واقعاً قبل از ارسال با تلورانس های استاندارد صنعتی در کارخانه مطابقت داشت؟ آیا حمل و نقل شده و به جای خود منتقل شده است؟ آیا قبل از وصل شدن لوله ها الاینمنت لیزری شده بود؟ آیا قبل از اتصال برق به موتور الاینمنت لیزری شده بود؟

این 4 بسته موتور پمپ نتایج مشابهی داشتند، نتیجه خط کش کلاسیک: ناهماهنگی موازی/افست خوب است، ناهماهنگی زاویه ای چندان خوب نیست. بزرگترین مشکل این است که در طول زمان ناهماهنگی زاویه ای بیشترین اثرات مخرب را بر بیرینگ های غلتکی و مکانیکال سیل پمپ ها دارد.

در تمام این سناریوها نیاز به الاینمنت لیزری مجدد دارد.

آیا تا به حال یک کوپلینگ زرد رنگ دیده اید؟ این کوپلینگ به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد در طول زمان تغییر رنگ داد و می بینید که “تقسیم” درجه نیز مطابقت ندارد. نتایج تراز نشان می دهد که چرا آنقدر داغ شد!

اگر این نوع کوپلینگ را مشاهده کردید باید آن را جدا کنید، سپس یک الاینمنت لیزری شفت بدون اتصال انجام دهید. اگرچه این نوع کوپلینگ یک کوپلینگ انعطاف پذیر در نظر گرفته می شود، آزمایش نتایج اندازه گیری نشان داده است که آنها مانند کوپلینگ های صلب رفتار می کنند. مقادیر اندازه گیری جفت شده در مقابل غیر جفت شده بسیار متفاوت است.

تقریباً در همه موارد، هنگام الاینمنت کردن با نشانگرهای شماره گیری، باید بار Sag را جبران کنید. مکانیک کار بزرگی در الاینمنت کردن انجام داد. با این حال، او 0.005 اینچ (5.0 میلیون) بار Sag  را جبران نکرد.

از بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی استفاده کنید و به آنها اعتماد کنید!

لاینمنت در مقابل چک الاینمنت

یک سوال که به طور مرتب در آموزش مطرح می شود، در مورد انجام چک الاینمنت است. آیا درست است که فقط الاینمنت را بررسی کنیم؟ البته که هست. در واقع، بسیاری از صنایع یک واحد مهندسی اختصاص داده اند تا به طور خاص چک الاینمنت و بررسی خطای کوپلینگ را انجام دهند. تفاوت عمده این است که هیچ پایه ای جابجا نمی شود، فقط اندازه گیری می شود. ما قفل می کنیم، محافظ ها را حذف می کنیم، لیزر را نصب می کنیم، داده ها را اندازه گیری و ثبت می کنیم.

چند دلیل برای چک الاینمنت

  • برای تأیید و مستندسازی الاینمنت.
  • برای کمک به عیب یابی و تشخیص سایر مسائل، تجزیه و تحلیل علت ریشه ای، یا حذف احتمالات.
  • اگر داده های ارتعاشی غیرطبیعی نشان دهنده عدم الاینمنت لیزری کوپلینگ باشد.
  • یک چک الاینمنت لیزری«گرم» برای تأیید اهداف رشد حرارتی (تغییرها) مورد استفاده برای الاینمنت لیزری«سرد». مسائل مربوط به ایمنی و زمان مربوط به انجام چک الاینمنت «گرم» وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. قبل از شروع خنک سازی باید به سرعت قفل شده و موقعیت دستگاه را اندازه گیری کنید. (به عنوان مثال، یک تولید کننده کمپرسور رفت و برگشتی توصیه می کند که خوانش چک الاینمنت «گرم» را ظرف 30 دقیقه پس از خاموش شدن تجهیزات دریافت کنید). ابزارهای ما می توانند در این زمینه کمک کنند.

حتی زمانی که می‌خواهیم یک الاینمنت لیزری را روی یک تجهیزات انجام دهیم، ثبت یک اندازه‌گیری قبل از الاینمنت کردن برای مستند کردن یا شاید توضیح دادن هر مشکل احتمالی بعداً یک عملکرد خوب است. هنگامی که عدم الاینمنت پیدا یا تأیید شد باید اصلاح شود. اگر بلافاصله هم انجام نشود، پس از آن خیلی زود برنامه ریزی می شود تا اثرات مضر روی دستگاه از بین برود.

حتماً از ابتدا روال کامل الاینمنت لیزری دقیق شفت را دنبال کنید. من توصیه می کنم از تنظیم یا حرکت سریع شیم جلوگیری کنید. اگر کار را انجام می‌دهم، شیم‌ها را برمی‌دارم و دور می‌اندازم و شروع به تمیز کردن می‌کنم و غیره… مراحل پیش الاینمنت را همانطور که توسط آکو پایش برای نتایج موفقیت‌آمیز ارائه شده است، دنبال کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایر خدمات آکوپایش (بالانس فن، بالانس توربین، آنالیز ارتعاشات، ترموگرافی و …) با کارشناسان مجرب مجموعه تماس بگیرید.