کوپلینگ
ما چندین وبلاگ داریم که در مورد تفاوت های بین تلورانس الاینمنت کوپلینگ و تلورانس الاینمنت شفت دقیق بحث می کنند.
همانطور که در آن وبلاگ ها بیان شد، تلرانس های سازنده کوپلینگ برای کوپلینگ است. ما به عنوان متخصصان تعمیر و نگهداری به کوپلینگ توجه داریم، با این حال بیشتر نگران بلبرینگ های ماشین ها هستیم. تلورانس های الاینمنت شفت دقیق برای محافظت از یاتاقان ها، اتصالات و غیره استفاده می شود. البته کوپلینگ نیز بسیار طولانی تر خواهد بود.
در طی یک کلاس آموزشی اخیر ، تفاوتهای تحمل الاینمنت کوپلینگ در مقابل تلورانسهای الاینمنت شفت دقیق بسیار آشکار بود. الاینمنت موتور الکتریکی RPM 1800 و پمپ گریز از مرکز با کوپلینگ شبکه مدل 1070T بررسی شد. این یک نصب نسبتاً جدید با الاینمنت اولیه توسط پیمانکار بود.
نتایج الاینمنت “همانطور که پیدا شد” نشان داد که زاویه عمودی در محدوده تحمل قرار دارد، اما انحراف زاویه ای افقی بیش از 5 برابر تلورانس بود. انحراف افست عمودی و افقی در تحمل 2X بود. نمادهای جفت سبز = در تحمل، نارنجی = با تحمل 2X، و قرمز = بیش از 2X تحمل.
تلورانس های قابل قبول تراز شفت دقیق برای RPM 1800 زاویه ای 0.7 mils/1 و 4.0 mils offset است.
تلورانس های الاینمنت سازنده کوپلینگ برای کوپلینگ شبکه 1070T(محدودیت های نصب) از دستورالعمل های نصب و نگهداری موجود در وب سایت سازنده است.
مقدار “عدم الاینمنت زاویه ای” حداکثر تفاوت بین اندازه گیری های X و Y است که در انتهای مخالف فلنج های هاب انجام می شود، همانطور که در شکل 5 نشان داده شده است.
شکل 5 – ناهماهنگی زاویه ای
1050T | 1040T | 1030T | 1020T | Size | Angular |
0.004 | 0.003 | 0.003 | 0.003 | Inch | X-Y |
جدول 4 – حداکثر مقدار عدم الاینمنت زاویه ای
همانطور که در شکل 6 نشان داده شده است، مقدار “عدم الاینمنت موازی” P فاصله بین مراکز هاب است.
شکل 6 – عدم الاینمنت موازی
1090T | 1080T | 1070T | 1060T | 1050T | 1040T | 1030T | 1020T | Size |
0.008 | 0.008 | 0.008 | 0.008 | 0.008 | 0.006 | 0.006 | 0.006 | Inch |
جدول 5 – حداکثر اختلاف P
جدول 4 «حداکثر مقدار عدم الاینمنت زاویهای» را بهعنوان اختلاف فاصله 0.005» (5 میلیمتر) از بالا به پایین و از پهلو به پهلو که در O.D اندازهگیری میشود فهرست میکند. از هاب های کوپلینگ که 4 اینچ است. جدول 5 “حداکثر اختلاف” را برای عدم الاینمنت موازی (افست) 0.008″ (8 میل) فهرست می کند.
در ادامه دستورالعمل ها “محدودیت های عملیاتی” برای کوپلینگ 1070T وجود داشت. “محدودیت های عملکرد زاویه ای” یک اختلاف فاصله 0.020″ (20 میل) با “محدودیت های عملیات موازی” 0.016″ (16 میل) است.
برای روشن شدن مقادیر هم ترازی زاویه ای، سازنده کوپلینگ، ناهماهنگی زاویه ای را به عنوان اختلاف شکاف بین وجه های جفت (خواندن face) فهرست می کند برای تبدیل شکاف به شیب، اختلاف شکاف بر قطر جفت تقسیم میشود تا مایل در هر 1 اینچ (میل/1 اینچ) بدست آید.
مقادیر آفست (موازی) +8.0 میل عمودی و +7.0 میل افقی در 8.0 میل (0.008 اینچ) مجاز توسط تلرانس های کوپلینگ هستند، اما بیش از 4.0 میل تحمل الاینمنت شفت قابل قبول هستند. حتی اگر آنها “نزدیک” هستند، این ناهماهنگی افست در کوپلینگ نیروی شعاعی ایجاد می کند که به شفت ها اعمال می شود و باعث کاهش عمر یاتاقان و آب بندی می شود.
3.8-mils/1 اینچ عدم الاینمنت زاویه ای افقی 5.4 برابر تحمل الاینمنت شفت مجاز 0.7 mils/1 است. 3.8 mils/1 اینچ همان شکاف 15.2 میلی در هاب کوپلینگ O.D است. (3.8 میل در 4 اینچ قطر توپی کوپلینگ). این مقدار عدم الاینمنت زاویه ای نیروی محوری فوق العاده ای را از کوپلینگ به شفت ها منتقل می کند.
این شکاف 15.2 میل (0.0152 اینچ) سه برابر حد مجاز نصب کوپلینگ 5.0 میل (0.005 اینچ) است، اما در محدوده عملکرد زاویه ای 20.0 میلی (0.020 اینچ) قرار دارد. نصب کننده تجهیزاتی که در تلورانس های الاینمنت دقیق شفت مهارت ندارد، می تواند این را اینگونه تفسیر کند: “در حالی که الاینمنت عالی نیست، اما در محدوده عملیاتی کوپلینگ است، بنابراین ما خوب هستیم!” چیزی که برای این همسویی صدق نمی کند.
هدف از الاینمنت دقیق شفت، به حداقل رساندن نیروی وارده به کوپلینگ است که به نوبه خود به شفت ها، بلبرینگ ها، مهر و موم ها و غیره منتقل می شود. الاینمنت کردن با مقادیر کوپلینگ این نیرو را به حداقل نمی رساند. همانطور که در فرمول عمر بلبرینگ L10 نشان داده شده است، نیروی اضافی باعث کاهش عمر یاتاقان می شود.