4 مرحله خرابی بلبرینگ

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چگونه متوجه می شوید که یاتاقان در شرف از کار افتادن است؟

بلبرینگ ها برای همیشه دوام نمی آورند و در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی مناسب می توانند آسیب ببینند، بنابراین مهم است که علائم خرابی قریب الوقوع بلبرینگ را از طریق آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) بدانید. در این مقاله، ما به چهار مرحله خرابی بیرینگ و نحوه نمایش آن در طیف FFT خواهیم پرداخت. خرابی یاتاقان بر اساس انواع فرکانس های تولید شده توسط عناصر غلتشی که بر عیوب کنس داخلی یا خارجی تأثیر می گذارند به چهار مرحله طبقه بندی می شوند.

مرحله اول

سوراخ های کوچکی در کنس یاتاقان ظاهر می‌شوند و ضربه‌های عناصر غلتشی در فرکانس‌های اولتراسونیک در یک طیف ظاهر می‌شوند که توسط آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی)  قابل مشاهده نیستند. مرحله اول هنوز شرایط بیرینگ به وسیله آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) عادی در نظر گرفته می شود. در این مرحله، یاتاقان های شما باید همچنان به طور عادی کار کنند. عیوب در حدود فرکانس 20000-60000 هرتز ظاهر می شوند. اگرچه دلیلی برای تعویض بیرینگ نیست، اما مرحله اول ممکن است نشان دهنده عدم روانکاری بین کنس ها و عناصر غلتشی باشد. با توجه به کتابچه راهنمای تشخیص ارتعاش Technical Associates، فرکانس‌های خرابی بلبرینگ در طیف‌های HFE ظاهر می‌شوند اما در طیف‌های آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) در مرحله اول ظاهر نمی‌شوند.

مرحله دوم

عیوب شروع به تحریک فرکانس های طبیعی بلبرینگ می کنند. این اتفاق در  آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) معمولا بین فرکانس 500 تا 2000 هرتز رخ می دهد. این فرکانس‌های طبیعی ممکن است تشدید ساختارهای تکیه‌گاه یاتاقان‌ها یا اجزای خود یاتاقان‌ها مانند کنس یا عناصر غلتشی باشد که توسط آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی)  قابل مشاهده هستند. فرکانس‌های Side Bnde نیز در بالا و پایین این فرکانس‌ها در طیف آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) ظاهر می‌شوند. در این مرحله باید تعمیرات برای ماشین های حیاتی برنامه ریزی شود.

مرحله سوم

سطوح در فرکانس های خرابی یاتاقان افزایش می یابد و هارمونیک ها در طیف آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) ظاهر می شوند. با پیشرفت این مرحله، هارمونیک های فرکانس خرابی و باندهای جانبی در آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) افزایش می یابد. اگر بلبرینگ برداشته شود، خرابی به وضوح در کنس دیده می شود. باید میزان خرابی تعیین شود و یاتاقان ها در این مرحله باید هم در ماشین های بحرانی و هم در ماشین های غیر بحرانی در این مرحله تعویض شوند.

مرحله چهارم

در اواخر عمر بلبرینگ در طیف آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) ظاهر می شود. در این مرحله، کف نویز در تمام فرکانس ها بالا می رود و یک طیف پهن باند تصادفی ایجاد می کند. دامنه های کف نویز فرکانس بالا و HFE ممکن است در واقع کاهش یابد، اما این نشانه ای است که یاتاقان در شرف از کار افتادن است. امیدواریم که یاتاقان های شما هرگز به این مرحله نمی رسند، اما اگر به این مرحله رسیدند، بسیار مهم است که فورا آنها را تعویض کنید زیرا علم آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) به شما این را می گوید.

این که بتوانید تشخیص دهید که یک یاتاقان در چه مرحله ای قرار دارد، امیدواریم به شما کمک کند تا یک برنامه تعمیر و نگهداری پیش بینی دقیق تر را اجرا کنید. این به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا ماشین‌ها و اجزای آن‌ها را با کمترین زمان از کار افتادن بهره برداری کنید. این قدرت آنالیز ارتعاشات (ارتعاش سنجی) است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات ارتعاش سنجی، بالانس فن و … با کارشناسان آکوپایش تماس بگیرید.