نابالانسی دینامیکی، استاتیکی و کوپل

آنچه در این مطلب خواهید خواند

طبق تعریف سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، عدم بالانس «شرایطی است که در روتور زمانی که نیروی ارتعاشی یا حرکت در نتیجه نیروهای گریز از مرکز به یاتاقان‌ها وارد می‌شود، وجود دارد». به عبارت دیگر، عدم بالانس دینامیکی توزیع وزن نابرابر یک روتور در اطراف خط مرکزی چرخان آن است.

خط مرکزی دوار یا محور چرخشی روتور با خطوط مرکزی یاتاقان مشخص می شود. اگر عدم بالانس وجود نداشته باشد، این خط مرکزی چرخشی مورد انتظار است.

مرکز ثقل (CG) نقطه ای روی روتور است که وزن به طور مساوی توزیع می شود.

محور اینرسی اصلی (PIA) یا محور اصلی مرکزی خطی است که وزن روتور به طور مساوی بر روی آن توزیع می شود. اگر عدم بالانس دینامیکی وجود نداشته باشد، خط مرکزی دوار و محور اینرسی اصلی یکسان خواهند بود. با اضافه شدن نا بالانسی به روتور، سعی می شود به دور PIA بچرخد که به یاتاقان ها نیرو وارد می کند و نیاز به تعادل دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات تخصصی آکوپایش (بالانس فن، آنالیز ارتعاشات، الاینمنت لیزری و …) تماس حاصل نمایید.

عدم بالانس استاتیکی

عدم بالانس استاتیکی زمانی رخ می دهد که عدم بالانس به طور مساوی در اطراف مرکز ثقل توزیع شده و در همان سمت روتور باشد. محور اینرسی اصلی موازی با خط مرکزی دوار است. اگر یک روتور روی دو لبه گذاشته شود، عدم بالانس همیشه به پایین می‌افتد. عدم تعادل استاتیک را می توان در یک صفحه اصلاح کرد.

عدم بالانس کوپل

Couple Unbalance در صورتی رخ می دهد که عدم بالانس در فاصله مساوی از مرکز ثقل (CG) اما 180 درجه در طرف مقابل روتور رخ دهد. در اینجا محور اصلی اینرسی و مرکز ثقل تلاقی می کنند. معمولاً قطعه را در حداقل دو صفحه بالانس می‌کنید.

عدم تعادل دینامیکی

Dynamic Unbalance ترکیبی از عدم بالانس استاتیکی و کوپل است. مرکز ثقل و دسترسی اینرسی اصلی قطع نمی‌شوند و محور اینرسی اصلی و خط مرکزی دوار موازی نیستند. به طور معمول این نیاز به اصلاح حداقل در دو صفحه دارد.